Slapen en vakantie

Rust, ontspanning, vertragen, ruimte…..

We kunnen een hoop voordelen opnoemen van een vakantieperiode. En we kijken er vaak enorm naar uit, de verwachtingen worden steeds hoger gespannen! Want vakantie betekent dat je niets hoeft. Behalve als je kinderen hebt want het zorgen, opvoeden en begeleiden gaat ongehinderd door. Als ouders wil je misschien graag een lagere versnelling opzoeken, maar wil je kindje dat ook op dezelfde manier?

Kinderen hebben een enorme behoefte aan voorspelbaarheid, ritme en regelmaat.

Slapen en vakantie : routine

Dingen die juist in een vakantie vaak op losse schroeven staan. Voor je kind is het aanhouden van de vaste routine dus van belang om zich prettig te voelen. Weten waar je aan toe bent, snappen wat je gaat doen en wat je ouders van je verlangen. Het maakt het jonge leventje zoveel meer duidelijk en geeft houvast. 

De vakantie is de ideale periode om dat juist vast te houden. Ritmes geven rust en die rust wil je graag ervaren. Je kindje wil ook graag dat je ontspannen bent; dat bevordert de verbinding in je gezin, je open blik op wat belangrijk is en ruimte in je hoofd. Het lijkt weleens alsof op vakantie alles maar moet kunnen, ‘regels’ mogen overboord en we doen waar we zin in hebben. Maar weinig mensen raken hiervan echt ontspannen en ervaren juist een druk van buitenaf om alles los te laten.

Bedenk goed dat je vakantie mag vieren op een manier die jij wilt en die past bij jullie gezin. En als iedereen van slag is door grotere veranderingen en het wegvallen van het bekende ritme heb je zeker geen fijne vakantie…….

Misschien wil je in de komende vakantieperiode wel gaan werken aan slaap. Dan heb je de ideale periode uitgekozen!

Je hoeft je niet meer in een spagaat te wurmen tussen werk en thuis, kunt meer tijd uittrekken voor je kind en voelt ruimte voor verandering. Met wat geluk ben je als ouders allebei thuis en kun je dit samen gaan aanpakken.

  • Plan dus niet teveel uitjes, afspraken en drukke agendapunten, maar dwing jezelf om te vertragen en te focussen op slaap. Je zult straks vanzelf de vruchten gaan plukken van je investering. En slaap waarin je hebt geïnvesteerd word straks juist steeds makkelijker. Want een baby met een stabiele slaapbasis gaat gerust ergens anders slapen, als de slaapassociaties maar kloppen!
  • Neem alle bekende slaapattributen van je kindje mee zodat hij/zij mag gaan slapen (knuffel, slaapzak, eigen muziekje, whitenoise etc) met vertrouwde items om zich heen. Bij vrienden in een campingbedje, onderweg in de kinderwagen tijdens een dagje uit, in een vakantiehuisje of zelfs in de tent.
  • Ga je ergens anders slapen gebruik dan een bekende slaapplek. Oefen thuis met het campingbedje of gebruik de kinderwagenbak als bedje.
  • Hou hetzelfde ritueel aan rondom het slapen en laat je niet afleiden door campingburen, vrienden in hetzelfde huis of meereizende familie.
  • Het belangrijkste: maak een plan. Een plan zorgt ervoor dat je het stuk nadenken al hebt gehad en daar geen energie meer in hoeft te steken. Of dat nou naar aanleiding van het boek Baby in een Droomritme is, een andere methode die bij je past of met een consult op maat van mijn hand, maak een plan. Want dan weet je waar je aan begint, kun je teruglezen, heb je houvast en heeft het ook zin wat je doet. Niks frustrerender dan geen resultaat door een onvoorbereide start. En geef het tijd, bekijk elke dag met een frisse nieuwe blik en laat een tegenvallende dag niet de toon zetten voor de rest van je plan. Wat lukt dat lukt en zo niet dan heb je wel geoefend.

Vergeet niet te kijken naar je baby. Is dit echt het goede moment? Of ga je eerst zelf proberen te ontspannen om te kijken welk effect dit heeft op je kleintje…..

Concreet: lege agenda, frisse moed, passende wakkertijden aanhouden, ruimte geven aan je kindje om te oefenen (geef een plan minimaal 3 weken de tijd) en lekker veel naar buiten.

En bovenal een fijne, ontspannen vakantie gewenst!

Liefs Clara Marije

Chat openen